تاريخچه ساخت آسانسور

وبلاگ آموزش طراحی و بهینه سازی وب سایت

تاريخچه ساخت آسانسور

۸۷ بازديد

شرکت آریا لیفت

 

شرکت آریا لیفت تولید کننده انواع پنل آسانسور

در گذشته برای حمل و نقل اجسام به صورت عمودی بسیار مشکل داشتند مخصوصا برای ساخت و ساز ساختمان ها در ابتدا وسیله ای ساختند که با استفاده از نیروی حیوانی و یا نیرو انسانی وسایل را به صورت عمودی به سمت بالا می کشیدند این وسیله مانند چرخ چاه است .

چرخ چاه : همان طور که از اسم اش مشخص است وسیله ای است که دارای یک چرخ و طناب است که برای بالا آوردن آب از ته چاه از این وسیله استفاده می کنند آسانسور های اولیه نیز مانند چرخ چاه بودند و در کل به این نوع آسانسور ها نیز چرخ چاه می گفتند .

چرخ چاه چگونه کار می کرد ؟

چرخ چاه به وسیله نیرو انسانی و یا نیرو حیوانی راه اندازی می شود چرا که در گذشته خبری از برق و نیرو های مانند برق نبود و آن ها ناچار بودند از نیروی یدی خود و یا از نیروی بدنی حیوانات بارکش از قبیل ( گاو ، الاغ) استفاده کنند طناب را به حیوانات می بستند و از آن ها می خواستند که به سمت جلو حرکت کنند وقتی حیوان به سمت جلو حرکت می کرد سبب می شود تا جسمی که به چرخ چاه بسته شده در حالت عمودی به سمت بالا حرکت کند.

 

از آسانسور براي اولين بار در چه منطقه اي استفاده ؟

از اين نوع اسانسور ها كه عملكردي مانند چرخ چاه ها داشتند براي اولين بار در روم استفاده شد يكي از معمارهاي رومي براي ساخت يكي از آثار خود از نظر حمل و نقل مصالح ساختماني دچار مشكل شد و از وسيله اي با عنوان آسانسور كه البته ارشميدس سال ها قبل از ميلاد آن را ساخته بود استفاده كرد و كار خود را براي ساخت سهولت بخشيد.

گرچه لازم به ذكر است كه از اين نوع اسانسور هاي براي مسائل جنگي و همچنين علاوه بر روم در فرانسه و انگلستان نيز استفاده مي شود.

صندلي پرواز چيست؟

براي اولين باري كه از آسانسور براي حمل اشخاص استفاده شد انسان ها نامي بامزه به عنوان (صندلي پرواز) بر روي آن ها گذاشتند، كه اين آسانسور يا همان صندلي پرواز به دستور لويي ۱۶ ام ساخته شد.

آسانسور ها با نيروي بخار

بعد از انقلاب صنعتي آسانسور هايي ساخته شد كه به وسيله نيرو بخار كار مي كرد يعني در واقع از بخار به عنوان سيال حركتي براي كارهاي مكانيكي استفاده مي شود كه آسانسور ها نيز از اين قضييه مستثنا نبودند گرچه از اين نوع آسانسور ها براي حمل و نقل در كارخانه ها و معدن ها بهره مي بردند.

البته در لندن براي ديدن جاذبه هاي شهري در مركز شهر يك آسانسور با نيرو بخار ساخته شد كه امنيت كافي را براي اشخاص داشت و همچنين افراد را تا ارتفاع بالايي مي برد تا بتوانند جاذبه هاي شهري را تماشا كنند و حس مي كنم برايشان خيلي جذاب بوده، لازم به ذكر است كه اين نوع آسانسور دو معمار با ذكاوت  به نام ( برتون و هامر ) ساختندكه اسمي كه براي اين نوع آسانسور گذاشتند( اتاق صعود) بوده است.

 آسانسور هاي هيدروليكي

با تكامل و رشد علمي افراد، آسانسور هاي پيشرفتي تري رو به كار آمد كه از قانون پاسكال براي ساخت اين آسانسور ها كه با عنوان آسانسور هاي هيدروليكي بودند استفاده مي شود، گرچه آسانسور هاي هيدورليكي تنها براي ارتفاعات كم قابل استفاده مي شدند.

آسانسور هاي ايمني

اسانسور هايي اختراع شدند كه در صورت قطع شدن كابل اسانسور سقوط نمي كرد.

آسانسور الكترونيكي

آسانسور هايي كه از نيروي برق براي كاركرد آن ها استفاده مي شود و همچنين آسانسور هاي الكتريكي بسيار سريع تر از آسانسور هاي قبلي بودن.

آسانسور خورشيد

انرژي خورشيدي انرژي است كه به صورت گرما و نور منتشر مي شود از اين نوع انرژي از ديرباز بهره برداري مي شود مثلا براي روشن كردن آتشدان هاي محراب ها از انرژي خورشيدي استفاده مي شود و…

تا كنون كه از انرژي خورشيدي براي توليد برق مصرفي استفاده مي شود، يكي از محصولاتي كه از انرژي خورشيدي براي توليد انرژي استفاده مي كند آسانسور هاي خورشيدي است .

چرا انرژي خورشيدي

به دليل آن كه انرژي هايي ديگر مانند (نفت، گاز، آب ) نامحدود است و بايد در مصرف آن صرفه جويي كرد و همواره به دنبال آن هستند كه انرژي اي را جايگزين آن كنند كه محدود و پايان پذير نباشد.

دانشمندان متوجه شدند كه مي توانند از انرژي خورشيدي به عنوان انرژي پايان ناپذير استفاده كنند.

آسانسور هاي خورشيدي يكي از محصولاتي است كه براي تامين انرژي آن از نور و گرما خورشيد استفاده مي شود و از انرژي كه توسط خورشيد در طول روز ذخيره مي شود و تبديل آن به انرژي مكانيكي براي آسانسور استفاده مي شود.

فوايد استفاده از انرژي خورشيدي

يكي از بارز ترين فوايد انرژي خورشيدي اين است كه به گفته دانشمندان انرژي خورشيدي باعث ايجاد آلودگي در محيط زيست نمي شود اما لازم بذكر است كه اين گفته به معناي ۱۰۰ درصد بودن نيست، يعني درصد بسيار كمي نيز بر محيط زيست آلودگي وارد مي كند اما نسبت به انرژي هاي ديگر آلودگي كمتري دارد و آلودگي كه وارد محيط مي كند به دليل ايجاد گاز هاي گلخانه اي است كه البته به صورت غيرمستقيم بر محيط زيست تاثير مي گذارد.

صرفه جويي در مصرف انرژي هاي پايان پذير

استفاده و بهره برداري از انرژي خورشيدي براي وسايل مختلف مانند ماشين آلات ، آسانسور ها و … سبب كاهش استفاده از انرژي هاي پايان پذير مانند نفت، گاز، آب و … مي شود پس در نتيجه مي توان گفت كه اين گونه سبب صرفه جويي در مصرف انرژي هاي پايان پذير است.

هزينه استفاده از انرژي خورشيدي

لازم به ذكر است كه نصب انرژي خورشيدي هزينه بر است اما اين هزينه در ابتداي كار است و بعد از نصب مي توان گفت كه هزينه زيادي براي نگهداري آن نياز نيست پرداخت شود و به دليل طول عمر بالا پنل هاي خورشيدي در كل اگر عمقي به اين مسئله توجه كنيم و فقط هزينه ابتدايي را در نظر نگيريم هزينه استفاده از انرژي خورشيدي در طول زمان خيلي زياد نيست.

درصورت ابري بودن هوا تكليف آسانسور هاي خورشيدي چيست ؟

درصورت تغييرات آب و هوايي در محيط محصولاتي كه از انرژي خورشيدي بهره مي گيرند مي توانند از انرژي خورشيدي ذخيره شده استفاده كنند اما اين انرژي خورشيدي ذخيره شده نمي تواند مدت زمان طولاني پاسخگو باشد پس بهتر است كه براي چنين شرايطي محصولات را آماده كنيم كه بتوانند در صورت تغييرات آب و هوايي از انرژي هاي پايان پذير به صورت مكمل بهره ببرند.

ميزان برق توليد شده توسط انرژي خورشيدي به چه عواملي بستگي دارد؟

ميزان برق توليد شده توسط انرژي خورشيدي به عوامل مختلفي بستگي دارد كه مهم ترين آن ميزان تابش نور خورشيد به سطح پنل هاي خورشيدي است كه ترجيحا هر چه ميزان تابش خورشيد به سطح پنل ها بيشتر باشد ميزان برق توليد توسط انرژي خورشيدي بيشتر است

يكي ديگر از عواملي كه بر ميزان برق توليد شده توسط انرژي خورشيدي موثر است ابعاد پنل هاي خورشيدي است و از ديگر عواملي آن راندمان پنل هاي خورشيدي مي باشد.

خصوصيات آسانسور هاي خورشيدي

آسانسور هاي خورشيدي بسيار كمتر از آسانسور هاي ديگر انرژي مصرف مي كنند اين گونه آسانسور ها تا چند روز مي توانند با شارژ كار كنند و همچنين احتمال ماندن افراد در اين گونه آسانسور ها بسيار كم است و به آسانسور هاي خورشيدي آسانسور هاي دوستدار محيط زيست نيز مي گويند.

آسانسور هاي هيدرولي

آسانسور ها يكي از وسايلي هستند كه علاوه بر آن كه به رفت و آمد افراد و يا حمل و نقل وسايل كمك مي كنند به سلامت افراد نيز كمك مي كند چرا كه خيلي از افراد به دليل استفاده مكرر از راه پله و بالا و پايين رفتن از پله ها به زانو درد و كمر درد مبتلا شده اند به همين دليل وجود آسانسور در آپارتمان ها به يكي از وسايلي ضروري تبديل شده اما متاسفانه هنوز يك سري از آپارتمان ها هستند كه از مزاياي آسانسور بهرمند نشدند و افراد مجبور هستند كه بدون وجود آسانسور پله هاي زيادي را بالا بروند كه اين كار براي افراد سالخورده و زنان باردار و يا حتي افراد سالم مضر مي باشد.

در نتيجه آسانسور ها به دليل رفع مشكلات اين چنيني محبوبيت خاصي در بين افراد پيدا كرده است كه در صنعت آسانسور ساز به توليد انواع مختلفي از آسانسور ها پرداختند كه هر كدام با توجه به ويژگي ها و امكاناتي كه دارند براي مورد خاصي به كار مي روند بعضي از آن ها براي مراكز درماني بعضي براي ساختمان ها مسكوني و بعضي نيز براي حمل و نقل وسايل سنگين به كار مي روند كه يكي از اين مدل ها آسانسور هاي هيدروليكي مي باشند كه اين نوع آسانسور ها براي آپارتمان ها مسكوني بسيار كاربردي است.

لازم به ذكر است كه آسانسور هاي هيدروليكي در ساختمان هايي كه تعداد واحد هاي كمي دارن تا حداكثر ۵ الي ۶ طبقه مي باشند كاربردي تر است.

آسانسور هاي هيدروليكي چگونه كار مي كنند؟

آسانسور هاي هيدروليكي توسط فشار و نيرويي كه جك هاي هيدروليكي وارد مي كند باعث جا به جايي كابين آسانسور مي شود جك هاي هيدروليك  يك پيستون و سيلندر مي باشد.

در واقع فشار روغن با استفاده از دستگاهي به نام  پاوريونيت تامين مي شود و به پيستون ها منتقل مي شود.

در گذشته و ابتداي اختراع آسانسور هاي هيدروليكي به جاي استفاده از روغن  از آب استفاده مي شده و به همين خاطر به اين آسانسور ها، آسانسور هاي هيدروليكي آبي مي گفتند كه اين موضوع برميگرده به ابتداي اختراع اين نوع آسانسور ها كه براي اولين بار در سال ۱۸۹۰ بوده است، اين موضوع تا سال ۱۹۵۴ ادامه داشت تا در آلمان اولين آسلانسور هيدروليكي كه توسط روغن كار مي كرد اختراع شد و به جهان معرفي گرديد.

فوايد استفاده از آسانسور هاي هيدروليكي

يكي از مزايا و فوايد آسانسور هاي هيدروليكي اين است كه نيازي به درست كردن موتور خانه بالاي چاهك آسانسور نيست  از ديگر مزاياي آسانسور هاي هيدروليكي استفاده از برق هاي تك فاز و سه فاز است.

يكي از بارزترين فوايد آسانسور هاي هيدروليكي بي صدا بودن آن ها مي باشد يعني وقتي به سمت بالا و يا پايين حركت مي كنند كاملا نرم و بي صدا است و همين باعث شده كه بسيار محبوب باشند.

آسانسور هاي هيدروليكي قدرت بالايي در جابه جايي اجسام سنگين دارند و به همين خاطر جزء آسانسور هايي مي باشند كه بسيار مورد توجه مصرف كننده قرار گرفته اند پس در نتيجه مي توان گفت از آسانسور هاي هيدروليكي به غير از استفاده در ساختمان ها و آپارتمان ها مسكوني در مراكز بهداشتي مانند بيمارستان ها و مراكز بهداشت و  پاركينگ ها طبقاتي و مراكز تجاري نيز  قابل استفاده مي باشند.

يكي از مزاياي آسانسور هاي هيدروليكي نسبت به آسانسور هاي ديگر اين است كه به چاهي با ارتفاع كمتر نياز مند هستند.

انواع آسانسور هاي هيدروليك

داراي دو نوع آسانسور هيدروليكي مي باشيم كه  اين تقسيم بندي براساس جك هاي اين  آسانسور ها  تشكيل شده است :

  • آسانسور هاي هيدروليكي با جك هاي مستقيم
  • آسانسور هاي هيدروليكي با جك هاي غير مستقيم

تفاوت اين دونوع جك كه در آسانسور هاي هيدروليكي به كار مي روند در  جاگذاري جك ها مي باشد.

منبع : شركت آريا ليفت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.